vr. nov 16th, 2018

Review: “Moet ik dan een jurk aan?” Van Anna Mijnder

Anna Mijnder Moet ik dan een jurk aan

Enige tijd geleden las ik op Twitter dat er een nieuw boek aan zat te komen van een moeder van een FTM. Je zult begrijpen dat mijn interesse onmiddelijk was gewekt. Ik reageerde dan ook op de Tweet, dat ik benieuwd was naar het boek het het graag ging lezen. Spontaan reageerde Anna met het voorstel om mij een exemplaar toe te zenden zodat ik het kon lezen en er een review over kon plaatsen op Transwereld.

Daar kon ik natuurlijk geen nee tegen zeggen. Enkele dagen later viel het pakketje in mijn brievenbus.

Het is een dun boekje in A5 formaat met een vrij sobere en  neutrale kaft, met een titel die boekdelen spreekt. “MOET IK DAN EEN JURK AAN? Genderdysforie in een gezin.”

Ik bladerde er even doorheen en het eerste wat opviel was dat het geen lang verhaal was, maar allemaal korte stukjes. Dat vond ik verassend en voor heel veel mensen fijne afwisseling van de bestaande boeken denk ik. Mijn man bijvoorbeeld, is absoluut geen lezer en hij houdt het dan ook nooit langer dan een bladzijde of 10 vol om een boek te lezen, ook niet als het een onderwerp is dat hem echt interesseert. Omdat het boek uit korte anekdotes bestaat (1-3) bladzijdes is het ook prima te doen voor de niet enthousiaste lezers onder ons.

Wat ook meteen opvalt is de eenvoudige en snel herkenbare opmaak, met een prettige lettertype in een aangename grootte.

Dit is NIET oneerbiedig bedoeld, maar alle bovengenoemde eigenschappen maken dit het ultieme boekje voor op het toilet.

Dit boekje is naar mijn bescheiden mening ook niet bedoeld om in 1 keer uit te lezen. De korte verhalen zijn dusdanig geschreven, dat ik het telkens even moet laten bezinken. Het zijn miniboekjes met allen een eigen visie en boodschap. Ik heb het boekje met heel veel plezier gelezen en kan eigenlijk maar 1 negatief puntje noemen, ik had nog wel even door willen lezen. Maar wie weet, komt er nog een vervolg?

Dit boek is leuk om te lezen voor ouders, transgenders EN hun omgeving. Ik denk ook dat het voor leerkrachten en het verenigingsleven een behulpzaam boekje kan zijn. Eenieder die wel wat meer wil weten maar er niet te veel moeite voor wilt doen, kan namelijk een heel gedegen indruk krijgen wat het transgender zijn, of het hebben van een transgender kind voor impact heeft op iemands leven. Alledaagse zaken, waar je niet bij stil staat, kunnen een ding zijn of worden. Voor alle betrokkenen goed om zich te realiseren.

Kortom een aanrader! Je kunt het boek voor EUR 14,50 bestellen bij Bol.com en elke andere boekhandel natuurlijk.

WINACTIE

Je kunt een door Anna beschikbaar gesteld exemplaar winnen door het juist antwoord op de volgende vraag te geven:

Uit hoeveel bladzijden bestaat het boek “Moet ik dan een Jurk aan?”.

Stuur een mailtje naar chantal@transwereld.nl met als onderwerp: Winactie Boek en vermeldt daarin het juiste antwoord. Je kunt meedoen tot 11 september 2018 daarna wordt de winnaar bekend gemaakt op facebook.

1 thought on “Review: “Moet ik dan een jurk aan?” Van Anna Mijnder